Pengikut Batu Blok

Wednesday, December 22, 2010

Tuisyen...perlu ke???

hey..hey..hey...

Bagi aku kan, tuisyen tuh perlu..untuk pelajar macam aku..pada zaman aku belajar..aku mengaku, aku, mase aku sekolah rendah, aku mcm tak hengat kot ape yang cikgu ajar kat sekolah..aku memang lah antara pelajar harapan kot mase sek rendah..kire budak target..tapi aku tak concentrate pon dalam kelas...sebab aku harap dalam tuisyen..aku ingat lagi mase nak UPSR, tiap2 malam aku tuisyen kot..dengan 3 tempat tuisyen yang berbeze..so, setiap malam aku akan habiskan mase aku ngan tuisyen...mase tuh takdelah nak sangat gi tuisyen...tapi mak aku tau kot yang anak die nih mim alip lam sim!!!mase tuh mmg takde kesedaran sivik langsung kot akan kepentingan belajar!




at last aku dpt 4A 1B..oklah tuh kan~untuk budak malas macam aku...




naik form 1 Maahad, masuk asrama..memang tak tuisyen lah kan! hah..dalam kelas mmg main-main...nombor nombor 20 lebih ke atas bagi je kat aku..aku memang benak giler alam duh nak terime pelajaran..mase exam, kuat tiru pon, result hampagas jugeekk...aku asyik 1A jer..A aku tuh pon Bahasa Arab Kominukasi...woo...guwa terer jugak arabunn nih..maklumlah..guwa punye mak nih cikgu bahase arabun..kene pakse belajar woi...



sampai ke form 2 aku 1A jer,,,sampai mak aku gertak mase final exam form 2, kalau aku dapat 1A lagi, keluar asrama...pegi TUISYEN!!! hoyeayyy...mase final form 2 aku 1A lagi...hoyeayyy...kuar asrama....naik form 3, aku dah tak dok asrama..wahhh..setiap malam isnin - jumaat aku tuisyen..aku tuisyen tiap2 ari...penat nak mam..sampai satu ari tuh rase nak nangis..tapi bertabah lah wahai Farhana!~



setelah rajin buat latihan aku dapat 7A 2B..wahhh,..oklah tuh~
aku mmg sentiase berpuas hati dengan result aku!!hahahaha..walaupon tak segempak kencang macam orang lain...



naik pulak form 4, menyibuk jugok masuk MRSM...konon bajet terer...piiraaahhh!!!!huhu~aku masuk sane, aku paling mangkok bin hayon tuh...aku nih kire antara pelajar istimewe yang perlu diberi perhatian oleh semua cikgu subjek supaye tak menjatuhkan ranking maktab..nak tuisyen???dah takde dah woi...dah lah mase upper form, aktiviti bersusun...nak menang choral speaking, sanggup tuh tido kol 3 pagi..siapkan skrip bagai, belatih gedik gedik..berembun bagai..tapi kalau nak study kimia ke, aku tengok jer buku...buku pon tengok jer aku..kol 11, orang soh light off, aku pon terus tido..hahahah~



kalau result pekse, mmg bersusun lah FAIL nak2 subjek fizik, kimia, add math..subjek2 killer maut nih...heran jugok aku orng yang terer subjek2 yang aku tak terer nih!!



bile dah nak dekat SPM, baru lah Allah terangkan hati aku, bukak pintu hatiku untuk terime semua subjek dengan senang sekali..aku masih ingat yang bile dah nak dekat SpM, aku baru paham leh ape yang dikatakan Fizik, Kimia ngan Addmath! eeii....lambat sungguh~hehe
mungkin sebab dah sedar yang dah takde tuisyen...ngeh3~



SPM aku dapat 6A 5B sahaja...dan macam biase aku puas hati dengan result aku sbb ia chantek kerana tiade huruf C dan D disituh/.....


Jadik sebenarnye pada pendapat aku lah kan, tuisyen tuh memang perlu wujud..tapi pelajar yang nak menyertai tuisyen, perlu kenal diri..kalau boleh belajar sendiri, takyah tuisyen pon takpe...tapi untuk pelajar yang tak sedar diri, tuisyen tuh perlu..SANGAT PERLU!!!



dan sebagai cikgu, ia juga dapat menambah side income golongan cikgu yang tak kaya tapi selesa seperti aku,...hidup tenang dan aman....bangun pukul 11 pagi satu bulan, gaji tetap jalan...wahhh...heaven okeyh!



ohh...mase aku mengajar kat Melaka, setiap malam aku mengajar tuisyen..hari Isnin mengajar golongan Askar yang nak amek SPM lagi..Selase bagi personal tutorial..Rabu personal tutorial lagi untuk budak lain pulak..Khamis..mengajar kat studente sendiri..jumaat Free..Ahad pon kadang-kadang mangajar bergantung kepada perminttaan dan ikut jadual!..income agak kencang disitu...sebab di kala-kala tengah bulan, sesak napas takde duet, tibe2 mak student bayar tuisyen..so, di kala-kala tengah bulan, saya mampu berjoli sakan shoping!!!hahahaha~



Tapi bile kat Mersing nih, guwa jobless!!jobless untuk tuisyen lah...aku jadi tak laku...hahahaa...takdelah..Kat mersing macam takde budaya tuisyen kot...hahaha~mungkin mereke sudah bijak!!


hehe..


tata darling!!~


No comments: