Pengikut Batu Blok

Monday, April 25, 2011

MRSM dulu vs MRSM sekarang

Niat di hati untuk menulis ini bukan lah untuk memburuk-burukkan sesape, tapi sekadar pengajaran untuk sape yang bace..ambil ini sebagai iktibar yah..peace!~



Aku dulu budak MRSM..Bangge ke??-biase jer...sebab aku tau sape diri aku,..dapat masuk MRSM pon sebagai pelajar cebisan-cebisan yang mendapat panggilan terakhir...lagi pon aku dari Maahad..so, budak-budak Makhat dengan budak mrsm takde bezepon..hehe..

Aku sekarang cikgu MRSM...Bangge ke???biase jer...mengajar mane-mane pon same jer..sekolah kementerian ade cabarannye, mrsm pon ade jugak cabarannye yang lain..mane-mane pon same...


jadi, aku nak cerite pandangan aku sebagai ex-student mrsm dan sebagai cikgu mrsm.perbezaan macam mana mrsm dulu dan bagaimana pula mrsm sekarang..titik.



pertama-tama: HOMEWORK
dulu yang aku hengat sekali, cekgu add math aku rajin giler bagi latihan dari buku teks yang setebal alam tuh...cikgu PA pon same..sukati lah kan nak bagi berape banyak ke, siket ke, nak bagi latihan soalan no ganjil ke, no genap ke semua ke...ade die kesah?????memang die tak kisah....ade die mintak tengok???memang die tak tengok pon latihan yang die bagi...tapi kitorang satu kelas nih tak penah takbuat (taktau lah kalo ade jugok org terselit-selit tak buat)..seingat aku, aku memang buat je, akur je dengan perintah cikgu..konon-konon takut cikgu nak buat spot check..last-last...hareemm...


sekarang.....bile aku bagi homework yang ntah berape kerat tuh, mule-mule aku mengajar, aku memang tak check...konon-konon budak mrsm kan! sekali terspot check, ramai gile (tak semua) mmg ignore je arahan homework aku...diorang hengat suare aku yang berkumandang tuh macam hangin sepoi2 bahase kot yang menyape due cuping telinge diorang kemudian ia berlalu pergi...owhh..kemudian mmg aku bersorak gembire lah kan diorang tak buat homework...dan sejak dari itu, aku kene mintak diorang hantar latihan yang aku suruh...check ke tak belakang kire..yang penting, bilangan latihan yang dihantar kene tally dengan bilangan pelajar dalam kelas.


Kedua: PENGGUNAAN KEPALA dan OTAK
aku cakap nih dari segi matematik yah sebab aku mengajar math.

Dulu, cekgu aku biler masuk kelas, explain concept jer...mane penah tunjuk contoh-contoh soalan ke...haru jugak aku nak berpikir..nak pahamkan concept dan adaptkan masuk dalam soalan...aku jenis orang payah sikit nak gi tanye cikgu..aku lebih suke tanye kawan-kawan yang pandai...masalahnye, kawan aku yang terangkan kat aku pon, die takde tunjuk jalan kerja sebijik-sebijik...sebaliknye die suruh aku berfikir...die cume hengatkan aku konsep-konsep math jer..yang pegang pensil nyer aku..aku lah yang kene pk sendiri jalan kerje die sendiri...terime kasih hanin..sebab kau lah aku tau ape makneye berfikir dan menggunakan otak yang betul..


sekarang, mase mule-mule aku mengajar, aku buat style cikgu aku tuh...lah, kate budak mrsm..takkan ko takleh pikir kan...tapi memang takleh pikir pon..well..bukan tak boleh tapi malas berfikir...aku cakap nih bukan semua..aku mengaku ade jugak yang masih rajin..masih ade lah.;..tapi tak ramai..jadik sebagai cikgu, menjadi cabaran aku lah untuk megajar mereka apa itu berfikir..sekali-sekale aku buat jugak dalam kelas...suruh diorang berfikir...ade yang berfikir...dan ade yang termenunggg..terima kasih!


Ketiga: kes DISIPLIN

Dulu bukannye takde pon kes disiplin..ade je ape...melambak lah jugakkk...yang masuk JDM (jemaah disiplin maktab) komfem lah ramai..

sekarang...ramai jugak yang masuk JDM...pendek kate kes disiplin dari dulu sampai lah sekarang memang tak surut..huhu


Keempat: Junior vs Senior


dulu, junior kalo jumpe senior..kene tunduk, bagi salam...kene panggil akak...kalo tak, malam nanti, kene panggil dengan senior, berkumpul dalam bilik reramai kene torche!hah..whade~ aku memang penah kene..lagi-lagi dengan perangai slumber badak tak hirau maknusia aku nih..ingat lagi biler boys main takraw, budak-budak pompuan tak leh lalu kaki lima yang dekat ngan court takraw tuh...tapi aku lalu jugak...sayang lemak punye pasal..takmoh jalan pusing jauh-jauh...kalo minum malam, budak laki tengah ramai makan, budak pompuan tak boleh makan kat DS yang same...kene tapau bawak balik bilik..hah..memang tak logistik betol...kite bukannye tergedik-gedik telanjang depan budak laki....makan jer kot! bile senior blah jer(abis spm), batch aku haposkan tradisi itu, sape nak makan malam kat DS makanlah...nak panggil jr torche pon aku tak buat...malas kot..macam buang mase jer..baik tido kat bilik..fed up gak aku sistem sebegini...bagi aku kite masing-masing pon masih belajar lagi..mind our own bussines!?


Sekarang, memang semua pon dah slumber...aku tak denga lagi kot tradisi macam aku dulu...senior masih ade gap ngan junior..tapi budak junior masih berase selamat lagi duduk asrama...tak perlu takut nak kene panggil ngan senior...kecuali budak laki!




Banyak juga bezenye dulu dan sekarang....kalo nak cerite memang korang takleh buat kerje, bace blok aku jer...hahahaha....


Itu saja!

1 comment:

mimi said...

morq..aku tetiap ari tengok blog ko..tapi rini yang tersentap terus nak komen..yelah morq..teringat zaman2 dolu..bab nyorokkan sue dalam almari then terkanoi..kene jemur kat court tenis malam2 pasal bising...hehhe...bestnyer mork zaMAN KAT MAKTAB DULU