Pengikut Batu Blok

Saturday, May 7, 2011

emak saya!





semua orang ade emak...saya pun ade emak...saya adelah anak kepada emak saya...mari kita kenali emak saya!!!


mule-mule..nama emak aku Pn Faseha binti Jelani..mak aku yang bertuah itu telah berkahwin dengan ayah aku yang bertuah itu dan akhirnye mendapat 6 orang anak yang bertuah kerana memiliki ibu bapa yang bertuah itu....Mak berasal dari Singapore...tu pasal lah wajib tiap2 taun aku kene balik kampung mak...

mak pulak die ustazah..aku tanye die kenape die jadik ustazah,padahal adek beradik die takde pon yang menjerumus ke arah itu...menurut mak, mase die sekolah inggeris dulu, die takut ngan guru besar orang putih, maka die lebih rela belajar kat madrasah...oohh...ade hikmah disebalik die gerun ngan guru besar die tuh...akhirnye die jadik Ustazah lepasan Universiti Al-Azhar dalam bidang Falsafah ape ntah..kalo tak silap saya lah...hehe...


semangat kental yang suke belajar ini diteruskan lagi dengan mendapatkan Master dalam kaunseling kat UTM...korang bayangkan lah, abis degree, mak saya kawen dan keje...setelah anak-anak die dah besar, berpuluh taun, baru die sambung buat Master..bayangkan betape lame nye die tinggalkan belajar, sampai karat tak karat lah kan..tapi die berjaya!


Mak mase kitorang kecik-kecik dulu kategori sangat tegas dan garang woo...walaupon ayah saya lagi garang...hehehe...mereke sangat menitikberatkan hal agama...terutama bab solat dan ngaji...tapi semakin lama kami membesar, mak berubah mengikut keadaan semasa,...die pandai menggunakan pendekatan yang berlainan..bile semua dah besar, die menjadi rakan karib kami..bekongsi cerite dengan die membuat kan kami sangat selesa...


Mak pandai masak..dan die suke masak!dan aku suke makan masakan mak..die masak ayam goreng pon sedap kot...hahahahah~die suke try resipi baru...begantung kepade selere die...bile dapat resipi baru die akan alter resipi tuh menjadi resipi die....die punye semangat nak masak tuh, sampai kadang-kadang aku kesian kat die...contoh mase aku tunang ari tuh..die dengan makcik aku masak sendiri...bukan satu due jenis menu yang ade....banyak tau tak!!last2 bile dah malam mak penat sangat...kesian mak!

hah...Mase Adam 3 bulan pon, die boleh buatkan cupcakes untuk Adam cucu petame die..haha..punyelah semangat mak aku nih...


Mak jugak pandai jahit....ingat dulu zaman kitorang sekolah...mak beli satu kayu kain cotton putih n biru dan jahitkan baju sekolah kami...since anak perempuan banyak, die balon jahit semua baju...baju raye pon mak jahitkan semua baju kami....belum cerite bab langsir lagi...sekali die tekan mesin jahit, settle langsir tuh..terus siap...siap boleh design-design langsir sendiri pulak tuh...style die senang je...die takde beli majalah langsir ke hape...die gi tangkak, beli kain langsir...pastuh die tengok je langsir yang tergantung kat kedai lagsir..die ingat, balik die terus design...haaa...hebat tak mak aku???hehe...cume bile dah besar, bile aku dah ade duit, aku antar tailor je..taknak susahkan mak...mak pon dah tak jahit dah sekang nih..jahit pon sikit2 jer..sebab mak dah semakin bz dengan tugasnye...haa...korang jangan hengat die tak jahit, die tinggalkan terus jarum...sekang nih die menggila jahit manik kat baju2 die...mak oh makk!!




Mak kan, die ade suke kumpul perfumes ngan hand bag..kalo tengok bilik die, botol2 perfumes yang lawa2 tersusun cantik je..handbag digantung-gantung dengan kemas...handbag pulak nak design yang funky2 yang besar2 ala-ala anak mude...itu yang menyebabkan kami anak-anak pompuan nye tanpe segan silu pinjam sampai buat harte handbeg mak kami...mase duduk dengan mak, kalo aku nak keluar, aku kene pastikan, aku masuk bilik mak aku dulu, rembat beberape das minyak wangi yang wangi..hehe...




Orang cakap banyak persamaan aku dengan mak..Antarenye, muke kami lebih kurang berbanding adik beradik aku yang lain...pastu suare pon same...besar pon sama...perangai pon sama..cume aku nih pemalas, tapi mak rajinn..itu je yang kontra..bab-bab suke melalak, suke make up-make up, suke makan, kami memang same!hehe..



inih hah mak aku yang telah menjage enam orang anak dimana 5 daripadenye dah masuk universiti dan tinggal yang sorang adek aku yang kecik (form 1) insyallah bakal juga masuk universiti

cewah-cewah mak aku nih..bukan main segak lagi die...sekang nih mak jadik......emm...Timbalan Ketua Sektor Pend Islam dan Bahasa Arab..lebih kurang mcm tuh lah kot..aku pon lupe daaa...tapi mak sekang dah duduk dekat Sg Merab Kajang kerana ofis die berada di hadapan Alamanda..jeles~


mak nih pon kadang-kadang pose gediks juge ..nih baru sikit..ade lagi yang tak terkawal posing die kot...tapi atas alasan2 tertentu gambar2 itu tak dapat disiarkan...like mother like daughter!
ucapan buat mak....
mak oh mak...kite sayang sangaaattttt dekat makk..mak no 1 di hati kite...walaupon kite dah tak duduk serumah dengan mak, kite tetap anggap rumah mak tuh rumah kite...tuh yang kite buat perangai malas kite tuh..hehehe....mak jage diri baik-baik yer...mak jalan elok-elok tau...kalo jatuh bangun sendiri..mak kalau sakit mak kene cepat-cepat carik ubat...mak..kalo farina malas2 kat umah mak tuh, mak marah jer die..hehe...lagi satu mak jangan bagi kerete baru mak tuh calar...sian mak nanti...lebur lagi nanti duet mak...

mak..kite beruntung ade mak yang macam makkk...kite doakan supaye mak selalu sihat sejahtera dan mak akan happy teruss dengan ayah...hehe!!!

mak..selamat hari emakk...



buat pompuan di atas tuh, selamat hari emak juga aku ucapkan kat die yang baru first time sambut hari emak...semoge pompuan tuh menjadi emak yang terbaik untuk anak die tuh...semoge pompuan tuh tak malas nak lipat baju, tak malas masakkan bubur anak die, serta menjadi comtoh yang baik untuk anak die....huhu



dan semua pompuan-pompuan diluar sana yang belom, bakal dan sudah menjadi ibu, selamat hari ibu aku ucapkan...jadikan hari-hari pon hari ibu, supaya hidup anda tidak diselubungi misteri...tak masal~



sudah...sudah..

No comments: