Pengikut Batu Blok

Friday, April 8, 2011

Kesah seorang cikgu

Pada suatu hari yang hening,aku yang dijadikan sebagai cikgu ini telah ditakdirkan untuk masuk kelas form 3..Dipendekkan cerite, aku macam biase mintak tolong seorang budak yang bijak giler kalo dalam kelas, membuat rutin die setiap hari menulis nama budak yang tak hadir pada hari tersebut.

Cekgu tak terlampau: Syahida, tolong tulis nama pelajar yang takde hari ini eh???

Syahida: Baik cikgu..

Syahida pon menulis nama pelajar kelas yang tak datang dan menyerahkan kepada cikgu yang tak terlampau itu...

Cikgu tak terlampau: terime kaseh....

Syahida yang dah duduk kat tempat die : ape cikgu???

Cikgu tak terlampau : terime kaseh...

Syahidah: Pensel?????

Cikgu tak terlampau menguatkan suarenyer: terime kaseh!!

Syahidah : ohhhh...same-same..(sambil menganggukkan kepala)

Cikgu tak terlampau : syahidah..syahidah..ade masalah pendengaran agaknyer!!

dan aku pon meneruskan sesi PNP macam biase.

kringgggggggggggggg!!!!!!

oh..loceng pon berbunyi...setelah mengucapkan salam dan bersalam-salaman dengan pelajar perempuan aku pon keluar kelas...tibe-tibe:

Syahida : cikgu!!!cikgu!!!

Syahida memanggil aku..aku pon menoleh ke arahnye dan die menyerahkan satu nota kecil kat aku yang berbunyi..

"cikgu, sorry sangat-sangat saya tak dengar tadi...saya memang ade masalah pendengaran dari sejak lahir lagi..telinge saya tak boleh dengar sebelah..tu pasal saya pindah tempat duduk ke depan atas kebenaran guru kelas dan guru homeroom"

Setelah aku membaca depannya, aku terus terpegun dan rase bersalah terus menerjah dalam diri...aku pun mintak maaf banyak-banyak kat syahida tuh sebab aku tak tau pulak masalah die nih..kalo aku tau, mesti aku tak cakap ape yang aku cakap dalam kelas tadi..Lepas tuh, die kate tak ape cikgu..saya tak kisahhh...banyak kali aku say sorry kat die untuk menghilangkan rase bersalah dan penyesalan yang bertubi-tubi datang menimpe aku!!huhu


Syahida nih budak pandai giler dan rajin bertanye...aku ajar die dari die form 2..kalo quiz atau ape2 ujian, die tak pernah dapat B. A sajerrr!!!Mase sepanjang form 3, setakat nih, quiz yang aku edarkan, die tak pernah dapat bawah 100...seratusss jer markah die...setiap kali aku bagi handout latihan kat budak-budak, kalau aku tak sempat buat skema, mase bincang jawapan, aku akan rujuk kat jawapan syahida...pandainyewwwwww!!ewwwww~



Pengajaran dari cerita di atas:
Jadi orang, mulut jangan laser sangaattttttt!!!!!!

2 comments:

Anonymous said...

lol .padan muka mox!
hehee jgn kecik ati taw moxx
...
aku pon ade sorang kawan camtu time kat uthm
dia pon ada masalah pendengaran sebelah telinga,then memang kena duduk depan2 sbb nk dengar lecturer cakap
memang agak excellent la orang2 camtu bebb
bijak pandaiii
tu la kan tiap kekurangan ada kelebihan...
wallahu'alam ...

Anonymous said...

aku pun ada kawan yang ada masalh deaf ni, tapi dia pakai alat endengaran, baik punya cover, 2tahun aku kawan baru aku tau dia ni memeang cacat pendengaran,