Pengikut Batu Blok

Friday, August 21, 2009

berlepas, melepas, dilepaskan dan terlepas..

Salam Ramadahan untuk yang membace blog aku nih(yerla..kalo tak bace memang tak tau lah yang aku sedang ucap salam RAmadhan)
Semoga sempena bulan Ramadhan yg Mubaraq nih, anda meningkatkan ibadah dan amalan supaya diberkati dah dirahmati Allah hendaknya..Amiinnn...(pesanan untuk diri aku sebenarnye..hehe)

Tema post kali ini ialah LEPAS..LEPAS adalah root word dimana maksudnya ialah bertolak, membiarkan dan makna-makna lain yang sewaktu dengannya..

Tetapi jika ditambah dengan imbuhan-imbuhan dia akan membawa makna yang berbeza.
1. BERLEPAS maknenyer bertolak.
Contoh ayat: Kapal terbang Air Asia sudah belepas pukul 3 tadi
2. MELEPAS maknenye buang air besar
Contoh ayat: Ahhhhh..leganye "melepas" tadi...
3. DILEPASKAN maknanya ade orang yang melepaskan dia
Contoh ayat: Akhirnya Maizawati dilepaskan oleh Akhil Hayy di Mahkamah Syariah'
4. TERLEPAS maknenyer kite lepaskan die secara tak sengaja
Contoh ayat: MAizawati akhirnya pasrah apabila Akhil Hayy terlepas ke tangan Waheeda.. hehe...contoh diatas hanyelah contoh semata-mata.

ok...Perkara yang disebutkan di atas hanyelah intro semata-mata..
ape yang aku nak cerita di sini, ialah aku dah melepaskan, dilepaskan dan terlepas dengan perkara-perkara yang aku rasakan aku dah taknak terlibat lagi...eiiii..ape ko cakap nih mok..bebelit..orang lain tak paham pon..

memang susah nak paham...sebab aku pon tak berapa nak paham dengan diri aku..
tp ape yang aku tau kesilapan semalam memang mengajar aku..
Alhamdulillah aku sedar awal dan Allah buka pintu hati aku untuk berfikir dengan lebih rasional tapi bukan emosional..

Aku kene tumpukan perhatian kepada kerjaya dan keluarga..Hoyeayyy...matlamat idup aku sekarang..cewaaahhh...Yer..yer...aku janji...tak tipu...swearrrrrr!!!

mok..ape hal nyer nih??

ok..aku akan ceritakan kepada kamu2 semua jika aku ade kelapangan...
Sekarang ada kelapangan tapi tiada kudrat untuk menulis mengenai hal itu..
kalo tak lapang tak tulis lah yer..

taaaa lalinkk~

No comments: