Pengikut Batu Blok

Sunday, February 21, 2010

kene letak tajuk lagi!!!!

waduhhh..sesungguhnye aku mempunyai mase terluang since ari nih kitorang ader MErentas Desa dan mcm biase aku merentas desa di jabatan jelah..

nih bukan yang aku nak cerite..

Mari kite bercerita mengenai kandungan aku yang dah masuk 21 minggu..

pertama:
Perut aku dah rase berdenyut2 menandakan wujudnya sebuah jantung di dalam perut dan bukan lah di dada..Maknenya di sini, dalam badan aku terdapat 2 jantung iaitu di perut (baby punye) dan di dada (aku punye lah tuh)..wahh..hebatkann ciptaan Allah..
Perut yang kadang-kadang berdenyut ini bukanlah menandakan yang die dah tendang-tendang perut aku..blom lagi yer kawan-kawan..baby aku masih lagi bersopan santun dan berbudi bahasa di dalam perut ini.."Duduk diam2 yer anakk..jgn naughty2 dlm prut mummy"

Kedua:
Tiada perubahan yang besar berlaku ke atas perut aku..tak terlalu besar kerana sedia ada sudah besar kan..jadik semua orang macam tak berape nampak..okeyh takpe..aku mengandung bukan untuk ditunjuk2..namun cukup lah kalo aku dan suami yang tau perkembangan anak kami (mcm sedih jer ayat aku nih..takkk...takkk..aku tak sedih..betull takkkk...)

Ketiga:
Tahap kesihatan aku..pada awal kehamilan berat aku tak naik-naik sampailah bulan ke 4..aku pun risau gak takut perkembangan bayi tak berkembang2 dalam perut aku tapi sampailah pada bulan ke-5 berat aku naik sehingge 1.6 kg..sekali nurse tuh cakap kat aku banyak berat yang aku naik...what??patutnye naik berape dan die cakap petutnye naik 500g pada tahap ini..hah???kene lah aku diet balikk..heeee..(kalo doktor tau sure aku kene marah)

Perut yang dulu nyer lembik sebab banyak lemak nih pun dah semakin keras..terasa bermakne lah jugak perut yang besar ini..sebelum nih rase macam useless jer tgk perut yang besar tapi tak meletup-letup nih..tapi skang baby aku mempunyai space yang besar dalam perut nih moge-moge die selesa duduk dalam perut aku nih (baru rase perut yang besar sangat bermakna)..hahahaha

pada bulan ke-4, kepucatan darah aku turun degan mendadak dan penurunannya berlaku sebanyak 1.4 hB..Mase tuh darah aku 11.4 hB sahaja dimana limit die ialah 11.0 hB..kan nak dekat tuh..aku mngaku pada bulan ke-4 nih aku kurang selere makan..nak-nak makanan yang mengandungi kandungan hemoglobin yang banyak tuh lah yang aku macam dah tak suke..dulu aku suke je mkn hati, pedal, bayam dsb..tp aku agak memilih yer kali ini..Tapi bile penurunan hemoglobin dalam darah telah berlaku, aku kembali sedar dan menjadi Farhana yang sebenar yang makan ape jer makanan yang mengeyangkan..
Dan akhirnya pada bulan ke-5, kepeketan darah aku meningkat keppada 12 hB dan aku perlu mengekalkan momentum ini..

Sebagai gadis (uweeekk...gadis ke???teeettt...) yang mempunyai berat badan melibihi 80 kg, aku diklasifikasikan sebagai ibu mengandung yang berisiko..so, aku kene membuat ujian kencing manis di mana malam sebelum ujian berlaku aku perlu ber puasa dan keesokan harinya aku perlu minum air gula 1 mug..diulangi..1 mug okeyh!!Darah diambil sebanyak 2 kali sebelum dan selepas meminum air gula..dan 2 miggu lepas tuh aku pergi lagi klinik untuk mengetahui keputusannya dan alhamdulillah aku takde kencing manis dan jangan bersuke ria yer Farhana..Pada minggu ke 28 aku kene wat ujian yang sama lagi untuk tgk ader kencing manis lagi ke tak..(saat nih baru menyesal sebab makan banyak mase kecik-kecik dulu sehingge berat mencapai lebih dari 80 kg..fine~)

Darah tinggi????belum bermasalah lagi dan setakat nih aku punye tekanan masih normal dan mintak-mintak normal lah sampai ke tua..Petua untuk normal..mase nak pegi check tuh, kite kene bersuke ria dan bergembire..jangan sedih2 yer dalinkk..mmmuuuaaahhh..i lap u...(cakap dgn diri sendiri)



Baru aku sedar, yang kanda aku nih susah betul nak soh die amek gambar..tak reti nak senyum..penat aku nak didik die nih..takpe2..aku akan pastikan, selepas setaun nih, die dah pandai posing macam aku...

ok..last-last:
sebulan lagi anniversary...nak bagi adiah ape eh???

1 comment:

Yantieazan said...

lame dh tak bukak blog ko morq..
anyway congrats..nanti anak kite sebaya..bestnya..;p