Pengikut Batu Blok

Tuesday, February 2, 2010

budi bahasa budaya kita

penat-penat siti nurhaliza menyanyi lagu BUDI BAHASA BUDAYA KITA..namun masih ade lagi manusia yang tidak berbudi bahasa..

Saje nak berkongsi cerita:

aku sepatutnya berjumpa dengan doktor Isnin lepas (25/1) kat Klinik Kesihatan Mersing Kanan..tapi minggu lepas setiap petang schedule aku full..jadi terdapat kekangan di situh..huiiii...

jadi Isnin lalu, aku tak plan nk g jumpe doctor sbb ingatkan petang tuh ade assembly..tibe assembly kene postpone plak..terus jer aku rase nk g klinik tersebut dengan harapan dapat jumpe doktor sementara free nih..sampai2 kuauter jer, aku disambut dengan penjaga kaunter yang tak senyum..*terime kasih sbb tak senyum**aku cerite dengan die masalah aku yang main terjah doktor tuh..nak tanye boleh jumpe doktor ke ari tuh atau pon wat appoinment lain ke...then die kate..okeyh..duduk kejap..aku pon duduk kejap dan terus mencapai majalah konon2 tak nak buang mase..hahaha..

tibe2 die panggil name aku dan berkate..awak tanyelah misi sendiri..ok fine..aku blh tanye misi..tapi mase tuh satu kelibat misi pon aku tak nampak..sbnrnye aku tak tau misi yang mane..sbb ade yang pakai baju misi, tapi kaler calit tudung berbeze2 dan aku x tau mne satu yg seharusnye aku tanye..yg tak pakai baju misi pon ade tapi masih berkerje di klinik tersebut..

aku tanye lah makcik kaunter tuh, misi yang mana???
dengan tak pandang aku sambil sibuk2 mencari kad patient yang lain, die tunjuk kearah yang die pon tak tengok..tibe2 darah panas aku naikkk...aku pon mecari2 misi sambil dalam ati menyumpah2..apasal ko nk kuang aja sgt kan??mungkin sensitip mase mngandung terbawak2 dalam kes nih..dalam ati rase macam nak nangiss...
aku duduk kt tempat tunggu...tunggu...dan terus tunnggguu...

aku tak tahan lagi..nak menangisss...aku pun kluar sambil letak nombor giliran atas kaunter tuh dan masih lagi mngucapkan terima kasihh..aku keluar jer pintu terus tersembul dari mulut aku "KURANG AJAR!!!!"..

masuk dalam kete terus aku melalak tak hengat..sampai rumah call kanda melalak2 sambil bercerite ape yang terjadi..mase tuh ckp kt die, x nak jumpe doc kt klinik tuh..biar...kalo aku mati makcik tuh yg besalahh!!!emosi..emosiii..

pas call kanda, aku tak sangke yang kanda akan wat report kt Klinik tuh..aku mengadu kt die bukanlah untuk soh die wat report, tp maybe die pun geram dengan apa yang berlaku..aku dah lah susah nak g klinikk..dah g klinik, kne macam tuh plakk..

ptg2 tuh ramai plak yang call aku tanye ape yang berlaku..nurse2 yang jage aku yg mmg baik ngn aku call..aku pon cerite lahh...sbb ketua jururawat derang tanye die ape yg terjadik...nurse yg jage aku nih taktau ceriteee..
dengan rase rendah diri, aku ckp kt die sebenarnye takde ape2..aku yg sensitipp sangatt..

esoknya, ketua nurse tuh call aku dan soh dtg untuk berjumpe doktor..aku tau sebenarnye die nak jumpe aku sbb nak tau cerite dengan lebih lanjutt..
aku dtg jer dan sumer orang layan aku dengan baik kecuali makcik tuh yang sedang mop lantaii..

akhirnye ketua nurse tuh mintak maaf dgn aku atas ape yg berlaku dan aku pon mintak maaf kat die sebab macam mnyusahkan die plak..tbe2 aku rase suasana tuh sangat suwit sbb saling memaafi..macam ari raye walaupun ketua nurse tuh cine..hehehe..

sekali aku citer kt cekgu2 kat sinih, rupenye mereka pun pernah terjadi hal yang sama macam akuu..cume derang tak report, tapi aku jer yang report..upsss..bukan aku..tp kande aku...

budi bahasa budaya kita

No comments: