Pengikut Batu Blok

Monday, March 8, 2010

tips perkahwenan..

girls...aku takdelah bagus sangat dalam isu-isu kawen sbb aku nih br setaun jagung dlm dunia perkahwinan..belum tahap otai lagi..

tapi setelah aku amati, ramai plak kawan-kawan aku yang nk mendirikan masjid sepanjang tahun 2010..
tips2 nih mane tau bergune untuk korang ke atau pun sekadar berkongsi pengalaman..tips-tips yang aku kemuke kan nih adalah bedasarkan kepada analisa aku terhadap pengalaman sendiri, pengalaman kengkawan dan ade yang aku petik dari golongan-golongan ustat ustazah yang aku rase kite same-same boleh jadikan pedoman.

SEBELUM HARI KEJADIAN PERKAHWINAN:
proses ini adelah proses yang sangat mencabar minda dan emosi..Pada masa inilah memang selalu setiap pasangan akan bergaduh..yelah..kite kan nak satukan 2 keluarge..setiap keluarge adat die berbeze..yang mangsenye pasangan-pasangan yang nak kawen nilah...sabar yer kengkawannn..jgn gadoh2 sampai putus..macam rugi jer kan..mase nih lah kene ade proses tolak ansur..give n take lah bak kate nenek aku..sebab pecayelah cakap aku..pas kawen kang, korang mesti dah lupe pasal isu2 gaduh nih sbb korang dah bahagie..jadik rugi kalo gaduh sampai tak jadi kawen hanye kerana perselisihan pendapat tentang adat dan budaye..Dalam Islam pun, yang penting nikah dan rukun nikah yang wajib dipatuhi..bab hantaran baper dulanglah, duit hantaran serbe berdiri, duduk dan mencangkong lah, serta macam2 lagi adat yang konon-konon wajeb dibuat sebenarnye tak wajib pon...yang penting kite kene kembali kepada konsep asal perkahwinan dalam ISLAM (okeyh..skang aku rase dah terkluar plak ayat anak ustat..hehe).

Mesti korang kawen nak grand-grand kan..almaklumlah..nak lawan jiran sebelahh...mne boleyh kalah bbeb..nih pon satu hal..hahaha..kadang-kadang kelakar pon ader sebab ader sesetengah pasangan yang sanggup pinjam bank sebab nk kawen..mungkin tuh salah satu usaha mereke untuk mengelakkan maksiat..baguslah tuh..aku tak halang pon..tapi dah pinjam, wat lah care pinjammm...dah tau pinjam 20 riban, belanje sampai 25 riban..last2 pas kawen, nganga takde duet makan megi lah laki bini..hehe..motip yang ingin aku sampaikan, simpan sket weyh duet pas kawen..takkan nk mintak mak bapakk...klo nk wat grand2 make sure ko wat kertas kerje (ok..siyes aku nak kawen dulu ade ketas keje..ko jgn nk memainn..hahaha..)mmg terorganise lah..aku rase x salah seyh nak wat kertas keje so, ape2 ko leh refer kt ketas keje kau tuh..siap aku soh sume family aku bace ketas keje tuh supaye mereke tau bagaimana hal ehwal perjalanan majlis serta kedudukan kewangan sepanjang majlis..klo ade cadangan tambahan, tulis jer kt ketas keje tuh...

Nih lagi satu penting...bakal penganten..korang jgn lupe g spa..mule2 sebulan sekali..dah nak dekat2 kawen, setiap minggu..luse nak kawen pon kne wat gak...sental sket daki2 yang bekerak kt belakang badan tuh oiii..wat facial..urut2 sket..buang lah bulu-bulu yang tak patut..bagilah first impression yang bagus-bagus sket kat pasangan korang..mmg berbaloi sbb kite akan rase diri kite yang baru!!heheh..jgn saspen lagikk...huahuahua

PADA HARI KEJADIAN PERKAHWINAN:
pagi-pagi bangun..semayang subuh..hehe..wajeblah kan..make sure malam tuh ko cukup tido..supaye tak annoying muke penganten..sebelum make up dimulakan make sure makan nasik satu pinggan yang penuh sebab nanti kau akan kelaparan..jangan lah nak mengade-ngade time nih tak selere sebab nanti time besandeng lah ko baru reti nak carik penedol sebab pening kepale tak makan..nak-nak klo bakal pesangan sampai lambat..takkan nk makan beradab sorang-sorang...

lagi satu, pada hari ini, ko jangan ambil tau pasal kenduri dageng tak cukup lah, ayam tak abis sembelih lah, kek jatuh lah, pinggan abis ke...ko jangan amek pot langsung..tuh biar lah orang lain settelkan..sebab yang ko tau ari tuh ko kene lawo dan bergaye..jangan nak mengamuk tak tentu pasal hanye kerana mak andam tak bawak pin bunge besar ataupon mak andam lupe bawak payung pengantin (tapi nanti pas majlis bile nak bayar ko mintak kurang je..ganti rugi beb..haha...)

pastuh muke kene selalu senyum sambil berseri-seri sebab ramai weyh nak hamek gambo kite hari nih..time nihlah rase macam artiss..at the end of the day baru kau tau, senyum dan sengih nih penat rupenyer..uweekkkk...

PADA MALAM HARI KEJADIAN:
hahaha..part nih..rileks weyh...rilekssss...jgn nak berdebar..ok..fuh..fuh..amik napas...satu....fuhh..due....fuh...tige....fuhh..ok dah lege???
(hehe..aku plak yang bedebar semase taip mende nih)hahahaha...
pastikan sebelum kawen, korang pasangan penganten rancang nak masuk bilik kol baper, saper yang nak kne masuk dulu untuk elakkan pergaduhan pada malam pertame..(nih ustat kusus kawen yang cakap)
weyh..jangan bedebar weyhh.klo berdebar nanti sakitt..baik relaks2 jer..jgn tergese2sebab pada mase nih lah mahkota kesucian yang ko simpan selame ko idup nih akan tergadai oleh sang teruna arjuna kekasih ati (hamekkkk)..klo ko rase hsband korang agak rakus,bgtau die supaye slow sket sebab nih 1st time...take time skettt..upss lupe..pastkan pintu bilik kunci, tingkap sumer tutup..kang org len denga wat malu jer...eeeeiiii,...pastuh sok pagi jgn lupe mandi!!!!heheh

HARI PAS KAWEN:
laluilah hari2 pas kawen dengan keazaman yang baru...ingat kengkawan, kite kawen nih jangan ingat kite bujang lagi walaupun dalam ati rase bujang..hahahah...jangan lah kite expect pasangan yang dulu nye kekasih kini menjadi suami atau istri adelah orang yang same kerane mereka akan berubah...tak banyak pun sket ader lahh...sebab bile kawen baru tertunjuk sikapnye yang sebenar..contoh:suke lempar-lempar baju ke..berak selalu tak flush ke..pinggan malas nak basuh atau yg pling teruk kuat tido giler babeng macam die tuh bujang lagi (nih pengalaman kawan aku yang aku mmg kesian giler ngan die..sabar yer dalinkk)



okeyh..aku rase karangan aku memang panjang n aku dah nak balik...tak kuase pikir lagi tips..hadapilah perkahwenan dengan kebahagiaan...aku doakan korang bahagie!!!


aku suke giler gambar aku yang ini..kucupan ikhlas yang pertama..aku malu2 kucing...uweekkk...geli jer

No comments: