Pengikut Batu Blok

Monday, September 12, 2011

Wang Hantaran

Entah macam mana aku pada hari ini aku terpanggil untuk mengupas isu ini.. Isu wang hantaran... Harap yang baik di jadikan pedoman, yang buruk di jadikan sempadan.. Dan ape yang bakal aku coretkan di sini hanyelah pandangan peribadi aku berdasarkan pengalaman yang telah aku ade...


Duit hantaran telah memberi persepsi berbeza untuk setiap keluarge.. Ade keluarge yang anggap duit tuh digunakan untuk kenduri kahwen, ade yang anggap duit tuh digunakan untuk kegunaan pengantin perempuan dan macam-macam lagi persepsi setiap keluarga.


Bagi keluarge aku pulak, ini fahaman keluarge aku, duit yang diberi oleh pengantin pihak laki diberi kepada ibu bapa untuk membeli keperluan pasangan tersebut. Contoh macam belikan set katil ke, set tv ke atau ape2 je yang bakal digunekan oleh pasangan untuk kehidupan mereka selepas berkahwin..

Jadi persepsi tuh terpulanglah. Tapi ia tetap membawa makna yang sama iaitu pihak laki perlu mengeluarkan sedikit jumlah wang untuk pengantin perempuan.


Aku ade penah terbace, perempuan yang baik adelah perempuan yang tidak meletakkan harge pada pihak laki.. Terpulang lah pada pihak laki nak bagi berape kat pihak perempuan mengikut kemampuan. Tapi lelaki tuh pon paham-paham lah, takkan kau nak bagi seposen kan kat bakal bini kau.. mentang2 lah pompuan tak meletakkan harge,.. Tapi ikut lah persetujuan kedue-due belah pihak. Lagi rendah nilai hantaran tuh, lagi baguslah perempuan tuh.


Tapi mase aku dulu, aku takdelah perempuan yang baik... Bile bakal suami aku tanye mase tuh, aku cakap lah aku nak RM9985.. Mengade-ngade kan.. Nak nombor chantik supaye aku hingat dan ikut lah birthday aku.


Selang beberape hari, bakal suami telefon mintak kurang harge wang hantaran tuh. Aku tanye pendapat ayah aku. Ayah aku pon suruh kurangkan. Aku ingat lagi kate ayah aku "Kalau boleh, kite mudahkan orang supaya urusan kite pun akan menjadi mudah". Aku ingat kate ayah aku tuh sampai lah sekarang. Jadi aku pon kurangkan menjadi RM8599. Mengade-ngade lagi nak nombor chantik. Suami aku kate, die nak bagi RM 9000, tapi aku taknak. (sebab tak cantik lah kan nombor). Aku cakap kalau nak kurang bagi RM8599.


Dan betul ape yang ayah aku cakap. Lepas aku kurangkan wang hantaran tuh, alhamdulillah semua urusan aku jadi mudah. Sebagai contoh, walaupon aku baru bekerja, duit untuk perbelanjaan kegunaan kenduri itu sentiase cukup. Duit gaji yang mase berkerje sbg guru ganti dapat di saat-saat aku sedang sibuk menyiapkan persiapan perkahwinan. Sebagai guru yang baru posting, dalam bulan kedue kerje aku dah dapat gaji berbanding kawan-kawan aku yang sekali masuk kerje(sekolah lain), belum dapat lagi. Jadi aku memang tiade masalah duit sebab rezeki itu sentiase ada. Kalau kire-kire dalam 10 riban jugak aku abis untuk persiapan perkahwinan aku tanpe menggunakan lagi duit hantaran yang di bagi.

Akhirnye duit hantaran tuh aku bagi kat mak aku yang telah membelikan set katil untuk aku kat muo tuh. dan aku pon bagi je duit lebih kat mak ayah aku sebagai tande ingatan kerana telah menjayekan majlis aku. Aku memang tak amik langsung pon duit tuh. Sebab aku tau aku bekerje dan aku ade gaji dan aku tau suami aku juga mampu untuk memberikan aku nafkah zahir. batin apetah lagi.. hahahah!


Jadi, ape yang aku nak cakap kat sini ialah, ape gune kalau kite meletakkan wang hantaran yang tinggi kalau kite tau pasangan kite tak mampu. Macam mana kite nak idup dengan die lepas kawin kalau die selalu terbeban dengan hutang mase nak kawin dulu. Bahagiakah kite nanti??? Bolehkah kite dapat ape yang kite nak dari suami kite??? dan takkan bile anak dah besar masih lagi menanggung hutang mase kawin dulu??


Jadi anda seorang perempuan, menggunakan duit hantaran untuk kegunaan kenduri, buat kenduri yang sederhana mengikut kemampuan. Jangan bile dah takde duit, menyusahkan orang, hutang sana sini. Kesian nanti kehidupan korang.

Tapi jika anda seorang kaya-raye, bapak anda pon mampu untuk menanggung kos semua itu terpulanglah.. Janji tak menyusahkan orang ramai.




Perkahwinan dalam Islam sangat disukai oleh Allah. Tapi kite sebagai manusia mewujudkan suatu budaye yang jika disalah gune telah menyusahkan semua orang. Yang penting bende yang wajib iaitu NIKAH.


Fikir-fikirkan dan selamat beramal!~

Sekian karangan saya.

Terime kasih!

2 comments:

azua said...

cikgu fahana, saya ada satu soalan, kalau wang hantaran tu parents kta yang letak tingi2 macam mana? hehe..
aku pun sokong ngan post kau,
lately aku dah dengar banyak cerita, kita tak payah nak lokek2 duit, lagi banyak kita sedekah, lagi banyak tuhan balas, cuma cepat lambat, dalam bentuk macam mana, (hanya tuhan sahaja yang tahu), sbb kalau hat kita iklas derma, kita mesti tak menantikan pulangannya kn, dia akan datang sendiri, Yang penting hati kita kena IKHLAS..barulah datang keberkatan..

F A R H A N A said...

baik lah dr azua..
itulah patut wujudnye kesedaran dari parent suoaye beringat2 ketike nak demand..xkan kalo bakal menantu drebar lori pon ko demand nak mintak 15k??nnti bile bakal suami x mampu nak sediekan duit byk mcm tuh, dah tepakse tangguh kawen atau cancel kawen, ataupon makin byklah maksiat yg akan dibuat kalo pasangan nih x cukup iman...ataupon kalau die nak kawen jugak, pinjam along, pinjam bank, anak dah spm pon blom tntu abis bayo utang sebab kawen 20 taun yg dulu..beringatlah!

nak menderma mmg kene ikhlas..kalo kite letak duit kat tabung massjid pon mestilah seikhlas hati..kalo kite ikhlas nak bagi singgit, singgit jelah kite bagi..dekat kotak tabung tuh pon takde tulis "ANDA WAJIB MENDERME SEBANYAK 50 HINGGET"

so, klo bakal suami byk duet, die ikhlas nak bagi byk, mmg tak salahh..sebab die mmg mampu..nih kes kalau tak mampu, pastu kene pakse derme, jadi lah x ikhlas sbb kene hutang sane sini..mmg takkan ade keberkatan lah..hehe